Sunday, June 12, 2011

Sejarah ilustrasi Buku Kanak-Kanak di Malaysia?

Menurut Md Sidin (2008), buku kanak-kanak merupakan buku yang mengandungi gambar-gambar dan ilustrasi sebagai elemen yang lebih penting dari teks atau taipografi. Menurut beliau, buku bacaan kanak-kanak yang pertama di Malaysia telah diterjemah dan dihasilkan pada tahun 1818 oleh Claus Henrich Thomsen yang berjudul Menolong Segala Anak.
Penerbitan buku kanak-kanak di Malaysia dikatakan semakin aktif dan mula mendapat sambutan masyarakat pada awal tahun 70-an dan 80-an. Konsep yang banyak dihasilkan dalam buku kanak-kanak adalah berdasarkan kisah binatang, pari-pari, mitos, lagenda, misteri, pengembaraan, hantu, persekolahan, fiksyen sains, jenaka, agama, informasi dan puisi.
Oleh itu, Md Sidin berpendapat bahawa buku kanak-kanak berperanan dalam menggambarkan sosio budaya dalam sesebuah masyarakat.

Walau sebaik mana sekalipun sesuatu penceritaan di dalam buku kanak-kanak namun ilustrasi memainkan fungsi yang lebih penting dalam menarik minat golongan kanak-kanak. Menurut Harris (2008), golongan kanak-kanak lebih memilih buku kanak-kanak yang dapat menarik minat mereka. Antaranya adalah jenis buku kanak-kanak yang mempunyai ilustrasi yang menarik, jalan cerita yang menawah hati, tema humor, siri pengembaraan dan bertemakan penyelesaian masalah.

No comments:

Post a Comment

Artikel Paling Dilawati