Monday, June 20, 2011

Kamera DSLR Untuk Amatur


Walaupun beberapa rakan memberi pandangan yang tipikal tentang Brand Nikon ini berbanding EOS Canon 600D yang dikatakan lebih mudah difahami ikon-ikonnya namun tidak salah berkongsi tentang keluaran terbaru Nikon ini khususnya untuk mereka yang baru berjinak-jinak dengan fotografi. PANDANGAN stereotaip mengenai kamera DSLR hanya untuk jurufoto profesional sudah begitu kuat melekat di fikiran kita selama ini, mungkin sudah boleh dibuang jauh-jauh dengan kehadiran DSLR ini yang dikatakan berharga sekitar RM 2400-2600.

Antara yang menarik pada DSLR D5100 adalah efek-efek/kesan khas yang terdapat pada DSLR D5100 iaitu kamera pertama keluaran Nikon yang boleh melakukan kesan khas sama seperti yang terdapat dalam perisian Photoshop. Manakala ciri-ciri fizikal yang jelas pada produk baru Nikon itu adalah sendi pada monitor LCD yang bersaiz 7.5 sentimeter boleh digerak pelbagai sudut yang berbeza mengikut kesesuaian dan ketinggian pengguna.

Monitornya boleh dibuka secara horizontal sehingga 180 darjah serta mampu dipusing ke atas dan ke bawah pada sudut maksimum, 270 darjah.DSLR D5100 juga boleh menghasilkan kesan khas seperti lakaran lukisan dengan hanya perlu mengawal keterangan warna dan ketebalan garisan luar imej berpandukan pada paparan monitor.

Bukan itu sahaja, kamera ini juga mampu menghasilkan kesan khas pada foto yang kelihatan seakan-akan miniatur dengan menggunakan kesan diorama dalam fungsi D5100.
Bagi rakaman video pula, kamera Nikon itu berkemampuan membuat rakaman dalam format video berdefinisi tinggi (HD).

Walaupun D5100 berada dalam kelas paling rendah iaitu kategori amatur tetapi ia boleh dipasang mikrofon pada luar badan kamera. Tampak ianya sesuatu yang begitu menarik!
Ini adalah kerana penggunaan mikrofon stereo amat berguna dalam rakaman supaya bunyi yang dirakam tidak diganggu dengan bunyi getaran kanta auto-fokus ketika pengambaran.
Selain daripada itu, DSLR 5100 ini juga dilengkapi dengan fungsi D-Movie.

Saya agak teruja apabila memegang sendiri DSLR ini dua minggu lalu namun masih lagi membandingkannya dengan Canon EOS 600D. Jika anda berminat untuk membelinya pastikan jaminan penyelenggaraannya dilakukan hanya di dalam negara ini dan bukannya perlu dihantar ke kilang Nikon di luar negara!

No comments:

Post a Comment

Artikel Paling Dilawati