Thursday, June 23, 2011

Kata Collingwood



Lucu, saya hanya ada sehelai dua baju batik bermotif flora dan saya belum mampu membeli karya atau hasil batik lukis terutama dari idea gabungan fauna figuratif dan alam yang boleh dipamerkan pada dinding di rumah sendiri( seperti 2 contoh hasil batik lukis dalam foto disebelah). Sebesar saiz A2 tanpa frame sudah mencecah ratusan ringgit. Itu pengalaman saya apabila berkunjung ke sebuah pusat kegiatan batik di daerah Kuantan, Pahang beberapa tahun dahulu.

Batik merupakan sebahagian daripada seni kraf. Kraf didefinisikan sebagai perusahaan(kerja seni) yang melibatkan kemahiran kerja tangan seperti alat domestik, alat permainan, alat pertahanan diri, perhiasan diri (ornamen), batik, tekat, ukiran, tenunan, anyaman dan tembikar.

Collingwood(1938) menjelaskan bahawa kraf merupakan sebagai satu aktiviti kesenian yang melibatkan rekabentuk dan kemahiran serta kecekapan tangan dalam mengolah atau mengubah bahan asas yang dipilih.

Beliau turut menyatakan bahawa kraf selalunya membabitkan hubungan di antara alat dan media yang mana merujuk pada dua pengertian yang tidak sama tetapi saling memerlukan dan berkaitan.

Menurut beliau lagi, apa juga bentuk fizikal seni yang sedang diproses secara teknikal hingga mendapatkan hasil pada akhirnya merupakan seni kraf. Segala aktiviti seni kraf secara tipikalnya mempunyai enam karektor iaitu perkaitan yang membezakan di antara aktiviti pertengahan dan aktiviti akhir, perbezaan di antara perancangan dan pelaksanaan, semasa perancangan lazimnya karya akan dipilih manakala semasa perlaksanaan pula hasil akhir sahaja diutamakan, keupayaan membezakan di antara bahan mentah dan produk siap, keunggulan dilihat pada bentuk dan jirim manakala karektor terakhir yang ditegaskan oleh Collingwood ialah seni kraf mempunyai tiga peringkat iaitu bahan mentah daripada hasil kraf yang akan digunakan bagi menghasilkan satu produk kraf yang lain, melibatkan bahan mentah yang dihasilkan bagi menambah fungsinya kepada produk lain dan perdagangan yang mempersembahkan hasil kraf.

Pada catatan akan datang, saya ingin memperkenalkan seorang penggiat yang begitu sinonim dengan batik di Balok, Kuantan, Pahang. Beliau juga merupakan individu yang menghasilkan 2 hasil karya batik lukis dalam foto diatas. Mungkin anda juga boleh mengunjungi ke lapangan hasil tangan beliau apabila berkunjung ke Kuantan satu masa nanti!

4 comments:

  1. salam sahabi...hua funoon batik ana arif min aina..

    ReplyDelete
  2. wsalam sahabi min Yemen!
    naam..anta arif aina far'ie batik fi Balok - tak tau la betul ke tak jawapan translate Arab-Melayu tu Pul :)

    ReplyDelete
  3. tayeebb..hahahaha teringat zaman diskusi batik masa d cosmo dolu2...kawe kijo d shah alam 1 julai nih..kalu2 turun um ko hello lah..dokpom demo lepok rumah kawe jah di sek 7..juppo lagi rull..

    ReplyDelete
  4. InsyaAllah ya sahabi jika jalan2 ke KL :)

    Pjg umur InsyaAllah jumpa lagi

    ReplyDelete

Artikel Paling Dilawati