Sunday, November 20, 2011

Orientasi Kajian Kes

Jumaat lepas jam 9am menghadiri pembentangan proposal pelajar-pelajar sarjana dan PHD di kampus bagi pengajian Visual Arts, Performing Art & Music. Bertolak dari Kuantan jam 4.30am.

Rumusnya ada calon yang bagus dan ada yang masih samar. Tambahan bahasa ibunda tidak digunakan. Bahasa kedua seperti English tetap jadi keutamaan. Ya, tidak salah...terpulang. Cuma sayangnya walaupun fluent in English seperti lazimnya mendapat perhatian ketika perbentangan apa juga kertas namun sedikit merugikan jika isi atau inputnya tidak sehebat tutur linguistiknya. Bahkan hampir kesemua calon pembentang tidak menyatakan sebarang theoretical framework yang akan mereka adaptasikan. Begitu juga berkenaan dengan kajian kes. Sebagai contohnya, Kaedah Kualitatif ke arah kajian kes tidak dinyatakan secara mendalam. Ini memungkinkan mereka terjerat jika ada pertanyaan daripada para panel supaya diperincikan lagi kajian kes yang mereka maksudkan.
Di sini ingin saya nyatakan contoh penulisan kertas cadangan penyelidikan berorientasikan kajian kes yang mungkin boleh dijadikan panduan asas.

Kaedah Penyelidikan
Bagi kaedah penyelidikan ini, penyelidik selaku instrumen utama telah memilih penyelidikan berorientasikan Kajian Kes.
Terdapat 3 jenis kajian kes yang utama iaitu:

i) Kajian kes intrinsik
ii) Kajian kes instrumental
iii) Kajian kes kolektif

Daripada tiga jenis kajian kes tersebut, penyelidik akan memfokuskan kepada Kajian Kes Intrinsik iaitu satu kajian yang dilakukan bertujuan bagi mendapatkan pemahaman yang lebih terperinci tentang sesuatu kes tertentu dan didorong oleh minat yang mendalam. Ini bersesuaian dengan objektif kajian penyelidikan ini bagi menganalisis secara kritis permasalahan yang dinyatakan bagi mencapai objektif penyelidikan ini.
Menurut Merriam (1998), Kajian Kes adalah satu proses bagi melaksanakan kajian analisis atau sistem atau dari segi produk. Proses yang berlangsung bertumpu kepada sesuatu yang unik tentang reka bentuk kajian serta pengalaman dan pengetahuan yang diperolehi daripadanya.
Creswell (2008) pula menjelaskan bahawa Kajian Kes merupakan kajian yang lebih memfokuskan kepada sesuatu projek, program atau aktiviti yang dijalankan secara mendalam oleh individu atau perseorangan berbanding dengan aktiviti yang dilakukan secara berkumpulan.
Stake (1995) pula menyatakan Kajian Kes adalah satu proses kajian yang mendalam terhadap sesuatu perkara rumit dengan mengenalpasti perihal atau aktiviti penting yang telah atau sedang berlangsung dalam tempoh jangkasama tertentu.

Sila rujuk Stake, R. (1995). The Art of Case Study Research. California: Sage Publication, Inc.
-Sekadar berkongsi pandangan-

No comments:

Post a Comment

Artikel Paling Dilawati