Wednesday, November 30, 2011

Marcel Duchamp


Marcel Duchamp(1887-1968) dilahirkan di Perancis merupakan seorang artis di aliran dadisme dan surealisme yang dianggap antara seniman terpenting pada abad ke 20. Konsep readymade era Avant Garde oleh Duchamp merupakan satu konsep baru yang melangkaui jangkaan berbanding memfokuskan kepada kebijaksanaan, keindahan dan cara menghasilkannya oleh seniman-seniman lain sebelum ini. Antara karya terbaik Duchamp adalah karya berjudul Bicycle Wheel/roda basikal pada tahun 1913 iaitu pemilihan kedudukan sebuah roda basikal besi yang diletakkan di atas bangku kayu. Bagaimanapun idea readymade sculpcure oleh Duchamp ini hanya dipraktikkan sepenuhnya apabila menjelang tahun 1915.

Konsep utama idea beliau adalah merujuk kepada persoalan bagi menilai dan menghargai seni yang mana pada pandangan beliau adalah tidak perlu sama sekali. Bagi Duchamp, sesuatu yang dapat menarik perhatian adalah lebih penting berbanding bentuk atau rupa sesuatu objek seni yang telah dihasilkan. Rekaan yang anih dan buruk juga berupaya menarik perhatian manusia.

Sebuah lagi karya Duchamp berjudul Bottle Rack(1914) dianggap sebagai idea ‘readymade’ pertama Duchamp yang paling berjaya dan sempurna. Karya-karya lain beliau adalah Prelude to a Broken Arm (1915) dan seterusnya penghasilan karya berjudul In Advance of Broken Arm. Manakala karya Duchamp yang berjudul Fountain (foto sebelah)pada tahun 1917 telah dipilih oleh ratusan para seniman pada tahun 2004 sebagai karya cipta paling berpengaruh dan amat berkesan bagi abad ke 20. Ia merupakan arca mangkuk tandas untuk tempat buang air kecil bagi lelaki. Dengan ukuran ketinggian 60sm dan dipamerkan kepada umum di Muzium Seni Philadelphia.

No comments:

Post a Comment

Artikel Paling Dilawati