Penggunaan Rubric dalam pendidikan khususnya terhadap suatu penilaian bagi hasil seni visual atau rekacipta bukanlah sesuatu yang baru. Namun ianya semakin digunapakai samada oleh para guru mahupun pelajar sendiri dalam menilai dan mengukur sesuatu tugasan yang akan diperhati/lakukan.
Dalam diam, Rubric telah menjadi semakin popular buat kalangan para pendidik sebagai satu mekanisme atau platfom untuk berkomunikasi terhadap jangkaan bagi suatu tugasan, memberi/mendapat maklum balas serta fokus terhadap kemajuan proses, kerja-kerja atau aktiviti seni para pelajar dan seterusnya memberi ukuran / kelas pada produk akhir.
Walaupun rata-rata pendidik cenderung untuk mentakrifkan perkatan Rubric dengan pelbagai maksud. Prof Heidi Goodrich Andrade mendefinisikannya sebagai suatu dokumen yang menjelaskan jangkaan bagi suatu penghuraian dengan menyenaraikan kriteria-kriteria, atau menerangkan tahap kualiti daripada tahap yang sangat tinggi kepada tahap kualiti yang paling rendah atau sebaliknya.
Rubric boleh berperanan sepertimana penilaian. Apabila Rubric digunakan sebagai sebahagian daripada formatif dan penilaian terhadap pendidikan yang berpusatkan pelajar maka ianya berpotensi untuk membolehkan para pelajar meningkatkan kefahaman dan kemahiran serta membuat pertimbangan yang boleh dipercayai berkenaan dengan kualiti hasil kerja mereka sendiri. Pelajar seharusnya dapat menggunakan Rubric sepertimana para guru menggunakan Rubric dalam usaha meletakkan standard/kelas atau tahap bagi kualiti persembahan dan seterusnya bagi mendapat maklum balas yang berterusan mengenai kemajuan bagi standard yang ingin dicapai.
Jika masih terdapat
penilaian hasil atau proses tugasan para pelajar oleh para pendidik yang tidak
menggunakan kaedah penilaian-penilaian yang spesifik sepertimana pendekatan Rubric contohnya, maka
adalah malang terhadap halatuju dan kualiti pendidikan di negara kita!
Tuesday, June 12, 2012
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Artikel Paling Dilawati
-
Beliau merupakan salah seorang daripada penyelidik dan pemikir akademik yang sangat terkenal di dunia. Berbagai kajian dan teori-teorinya da...
-
SUMBANG SARAN (BRAINSTORMING) DI BILIK SENI Bagi menggalakan dan merangsang pemikiran kreatif di kalangan pelajar, kaedah sumbangsaran boleh...
-
Pembentangan Kertas Seminar: PENDIDIKAN SENI DAN TEKNOLOGI Cabaran antara pendidikan seni visual dan teknologi ( ICT) Sharulnizam bin Ramli ...
-
Fokus: Teori kreativiti untuk dikongsikan bersama. KREATIVITI TAYLOR Calvin W. Taylor ialah seorang ahli psikologi yang memperkatakan tentan...
-
Di dalam keghairahan seseorang pendidik itu mendidik dan membimbing pelajar, terutamanya di dalam bidang pendidikan seni kadang kala akan wu...
-
Bagi menggalakkan dan merangsang pemikiran kreatif di kalangan para pelajar, terdapat beberapa kaedah telah dikenalpasti. Di antara kaedah-k...
-
Dewasa ini, amalan membaca dalam kalangan masyarakat di negara ini masih rendah malah di tahap yang membimbangkan. Secara purata, setiap rak...
-
Sehingga hari ini telah banyak kajian dan penyelidikan tentang ciri-ciri idea kreatif. Antara tokoh yang banyak menjalankan kajian terhadap ...
-
Menurut Arney(1987) dalam bukunya yang berjudul Malaysian BATIK: Creating New Traditions menjelaskan pembuatan batik Malaysia di abad 20 tel...
-
Feldman(1992) dalam bukunya Varieties Of Visual Experience menjelaskan seni wujud seiring dengan kesan sejarah dan ketamadunan manusia yang...
No comments:
Post a Comment