Monday, December 26, 2011

Jangan hanya Adobe Photoshop sahaja..


(Paparan Perisian Adobe Ilustrator CS5)

Hari ini, ingin berkongsi sedikit pandangan berkenaan dengan penggunaan Adobe Photoshop yang sememangnya sudah terkenal dan rata-rata sudah ramai pakar-pakar dalam menggunakan perisian ini baik di sektor awam atau swasta.

Kebetulan ada berbual dengan bakal seorang guru pendidikan seni baru-baru ini yang begitu 'senang' dengan perisian tersebut. Bagus tu! Sekurangnya Seni visual dilihat kini bukan hanya memfokuskan kepada seni konversional atau tradisional semata-mata. Penggunaan seni digital pasti dapat menarik para pelajar khususnya di peringkat rendah atai menengah di masa depan.

Dari perbualan, berasa sedikit hairan bila dimaklumkan perisian Adobe Photoshop digunakan 100% dalam semua kerja desktop publishing atau penghasilan item korporat identiti??

Secara umumnya, Adobe Photoshop lebih kepada gerak kerja menerusi komputer atau laptop terhadap memanupulasikan imej/foto(raster) manakala Adobe Ilustrator amat berkesan dalam menghasilkan visual vektor khususnya dalam penghasilan item-item korporat seperti logo, rekabentuk surat rasmi, memo, poster, hingga ke outdoor items seperti billboard, bunting serta banner dan banyak lagi. Seharusnya penggunaan taipografi dilakukan di perisian Adobe Ilustrator pada imej yang telah dimanipulasi di perisian Adobe Photoshop. Terutama apabila menggunakan taipografi yang banyak.

InsyaAllah jika dua perisian asas digital ini(cth:berkenaan dengan senireka grafik)iaitu Adobe Photoshop dan Ilustrator dapat dikuasai seimbang oleh bakal atau para guru, ilmu Allah yang dikongsi di dunia ini dapat disebarkan kepada pelajar-pelajar kita di masa depan sekaligus berupaya menarik minat serta keyakinan mereka terhadap seni visual baik seni bentuk 2D maupun 3D. InsyaAllah masyarakat tidak lagi melihat seni hanya berkenaan dengan melukis atau mengukir semata-mata.

-Hanya pandangan peribadi-

No comments:

Post a Comment

Artikel Paling Dilawati