Friday, October 28, 2011

Tulis Buku Bahasa Melayu katalis kenaikan pangkat

Petikan dari akhbar tabloid Kosmo kelmarin(Jumaat 28hb Oktober) berkenaan dengan kreteria bagi kenaikan pangkat kalangan ahli akademik juga antaranya adalah dengan menulis buku Bahasa Melayu adalah sangat dialukan. Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin mengesahkan bahawa ianya merupakan insentif dalam Pelan Memartabatkan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Ilmu di Institut Pengajian Tinggi yang dilancarkan pada Khamis lepas. Beliau turut menyatakan sasaran 30% pengajaran dan pembelajaran dalam Bahasa Melayu bagi gugusan sains pada 2020. Seterusnya menyasarkan 70% pengajaran dan pembelajaran dalam bahasa Melayu bagi gugusan sains dan sosial.

Ini merupakan langkah susulan yang menarik setelah dua pemimpin tertinggi negara iaitu Dato Sri Najib Tun Razak dan Tan Sri Muhyidin Yassin sebelum ini turut sama menyarankan agar sektor awam dan swasta dapat berganding bahu dalam memartabatkan penggunaan bahasa Melayu.

Adalah penting langkah-langkah ini disokong oleh segenap lapisan masyarakat dan dalam masa yang sama tidak mmenolak kepentingan bahasa Inggeris sebagai bahasa universal.

Berkenaan dengan penulisan buku ilmiah dalam Bahasa Melayu, ianya suatu yang bagus tambahan negara kita sangat kekurangan bahan-bahan ilmiah dalam bahasa ibunda sebagai rujukan. Pakar-pakar ilmu di Institut pengajian Tinggi seharusnya mengambil insentif ini dan sekaligus menaikkan imej dan kualiti pendidikan di negara kita.

No comments:

Post a Comment

Artikel Paling Dilawati