Tuesday, July 27, 2010

Kreativiti Reka Letak Ilustrasi Buku Cerita Kalangan Awal Remaja?

Sejak mendaftar diri kembali ke kampus bitara di Tg Malim, sedikit teruja dengan penerangan dan pandangan penasihat pengajian, Dr Nasir berkenaan dengan pengajian Dr Falsafah ini. Biarpun pada mulanya proposal yang diterima fakulti lebih ke arah pembentukan model pengajaran dan pembelajaran bagi perspektif komunikasi visual dalam subjek Pendidikan Seni Visual di Peringkat Menengah, ternyata topik ini bakal berubah 360 darjah.
Awalnya aku menjangkakan multi metod bakal aku aplikasikan dalam penyelidikan ini tetapi ternyata ianya meleset. Kaedah kualitatif berkemungkinan besar akan menjadi domain dan struktur utama penyelidikan Kajian Kes ini.

Bidang grafik dan periklanan tetap bakal diimplemenkan cuma ianya tegar menyuluh fokus kepada grafik ilustrasi berkomputer pada reka letak buku cerita di kalangan pelajar awal remaja dalam membentuk minat kepada kreativiti menerusi visual. Persepsi, elemen dan prinsip senireka dilihat bakal menjadi kerangka teori yang mengukuhkan penyelidikan ini.

Seperti yang diperkatakan pada awal tadi, perancangan ini masih boleh berubah 360 darjah dan aku sedayanya selaku instrumen utama akan cuba membawa kajian ilmiah ini kepada sesuatu yang dapat mengukuhkan lagi pembelajaran pendidikan Seni Visual terutama yang melibatkan grafik dan periklanan di kalangan pelajar seawal tujuh hingga 12 tahun. Itupun jika kaedah kualitatif 100% walau sebolehnya kaedah multimetod akan diadaptasikan. Kaedah kuantitatif biarpun sedikit tetapi tetap kulihat penting dalam mendokong dapatan kajian ini nanti. Bahkan pengumpulan data nanti pasti memerlukan temubual dengan pakar, pereka dan responden. Apa mungkin survey juga sesuatu yang tidak harus ditolak secara total dan menjadi kemestian dalam mendapat sumber data kali ini?

Masih terlalu awal dan aku habisi waktu-waktu yang terluang dengan membaca untuk penghasilan theoritical framework kajian ini nanti. Terbaru buku berjudul The concept of Art penulisan Haig Khatchadourian(1971) menarik perhatian aku. Buku ini memperjelaskan bahawa ekspresi terhadap kerja-kerja seni seperti melukis, mengukir arca pada asasnya merupakan satu interpretasi minimum tanpa naluri sesal oleh pelakunya dalam mempersembahkan apa yang difikirkan menyumbang kepada estetika kesenian. Banyak lagi kupasan dalam buku ini seperti kepentingan konsep dalam setiap kerja seni, keseronokkan dengan kerja seni adalah asas menentukan kualiti dan kreativiti serta banyak lagi. Buku ini bagus untuk dibaca oleh semua insan yang mencintai seni terutama buat mereka yang berada dalam sarang pendidikan seni visual khususnya.

No comments:

Post a Comment

Artikel Paling Dilawati