Sejak mendaftar diri kembali ke kampus bitara di Tg Malim, sedikit teruja dengan penerangan dan pandangan penasihat pengajian, Dr Nasir berkenaan dengan pengajian Dr Falsafah ini. Biarpun pada mulanya proposal yang diterima fakulti lebih ke arah pembentukan model pengajaran dan pembelajaran bagi perspektif komunikasi visual dalam subjek Pendidikan Seni Visual di Peringkat Menengah, ternyata topik ini bakal berubah 360 darjah.
Awalnya aku menjangkakan multi metod bakal aku aplikasikan dalam penyelidikan ini tetapi ternyata ianya meleset. Kaedah kualitatif berkemungkinan besar akan menjadi domain dan struktur utama penyelidikan Kajian Kes ini.
Bidang grafik dan periklanan tetap bakal diimplemenkan cuma ianya tegar menyuluh fokus kepada grafik ilustrasi berkomputer pada reka letak buku cerita di kalangan pelajar awal remaja dalam membentuk minat kepada kreativiti menerusi visual. Persepsi, elemen dan prinsip senireka dilihat bakal menjadi kerangka teori yang mengukuhkan penyelidikan ini.
Seperti yang diperkatakan pada awal tadi, perancangan ini masih boleh berubah 360 darjah dan aku sedayanya selaku instrumen utama akan cuba membawa kajian ilmiah ini kepada sesuatu yang dapat mengukuhkan lagi pembelajaran pendidikan Seni Visual terutama yang melibatkan grafik dan periklanan di kalangan pelajar seawal tujuh hingga 12 tahun. Itupun jika kaedah kualitatif 100% walau sebolehnya kaedah multimetod akan diadaptasikan. Kaedah kuantitatif biarpun sedikit tetapi tetap kulihat penting dalam mendokong dapatan kajian ini nanti. Bahkan pengumpulan data nanti pasti memerlukan temubual dengan pakar, pereka dan responden. Apa mungkin survey juga sesuatu yang tidak harus ditolak secara total dan menjadi kemestian dalam mendapat sumber data kali ini?
Masih terlalu awal dan aku habisi waktu-waktu yang terluang dengan membaca untuk penghasilan theoritical framework kajian ini nanti. Terbaru buku berjudul The concept of Art penulisan Haig Khatchadourian(1971) menarik perhatian aku. Buku ini memperjelaskan bahawa ekspresi terhadap kerja-kerja seni seperti melukis, mengukir arca pada asasnya merupakan satu interpretasi minimum tanpa naluri sesal oleh pelakunya dalam mempersembahkan apa yang difikirkan menyumbang kepada estetika kesenian. Banyak lagi kupasan dalam buku ini seperti kepentingan konsep dalam setiap kerja seni, keseronokkan dengan kerja seni adalah asas menentukan kualiti dan kreativiti serta banyak lagi. Buku ini bagus untuk dibaca oleh semua insan yang mencintai seni terutama buat mereka yang berada dalam sarang pendidikan seni visual khususnya.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Artikel Paling Dilawati
-
Beliau merupakan salah seorang daripada penyelidik dan pemikir akademik yang sangat terkenal di dunia. Berbagai kajian dan teori-teorinya da...
-
SUMBANG SARAN (BRAINSTORMING) DI BILIK SENI Bagi menggalakan dan merangsang pemikiran kreatif di kalangan pelajar, kaedah sumbangsaran boleh...
-
Pembentangan Kertas Seminar: PENDIDIKAN SENI DAN TEKNOLOGI Cabaran antara pendidikan seni visual dan teknologi ( ICT) Sharulnizam bin Ramli ...
-
Fokus: Teori kreativiti untuk dikongsikan bersama. KREATIVITI TAYLOR Calvin W. Taylor ialah seorang ahli psikologi yang memperkatakan tentan...
-
Di dalam keghairahan seseorang pendidik itu mendidik dan membimbing pelajar, terutamanya di dalam bidang pendidikan seni kadang kala akan wu...
-
Bagi menggalakkan dan merangsang pemikiran kreatif di kalangan para pelajar, terdapat beberapa kaedah telah dikenalpasti. Di antara kaedah-k...
-
Dewasa ini, amalan membaca dalam kalangan masyarakat di negara ini masih rendah malah di tahap yang membimbangkan. Secara purata, setiap rak...
-
Sehingga hari ini telah banyak kajian dan penyelidikan tentang ciri-ciri idea kreatif. Antara tokoh yang banyak menjalankan kajian terhadap ...
-
Menurut Arney(1987) dalam bukunya yang berjudul Malaysian BATIK: Creating New Traditions menjelaskan pembuatan batik Malaysia di abad 20 tel...
-
Feldman(1992) dalam bukunya Varieties Of Visual Experience menjelaskan seni wujud seiring dengan kesan sejarah dan ketamadunan manusia yang...
No comments:
Post a Comment