Thursday, May 20, 2010

the new Drawing On The Right Side Of The Brain

'Marker rendering' bukan suatu yang asing bagi pelajar grafik terutama dalam menghasilkan idea-idea papan cerita. Lakaran 'semi comprehensive' menerusi marker rendering antara gerak kerja yang perlu dalam proses menjana idea kreatif papan cerita dan iklan cetak.

Dalam kalangan pelajar grafik di Cosmopoint, terdapat juga pelajar yang tidak langsung mempunyai latarbelakang pendidikan seni visual dari peringkat sekolah. Bagaimanapun, melalui gabungan kecerdasan efektif dan psikomotor di studio sepanjang pengajian, pelajar yang tidak berlatarbelakangkan pendidikan seni visual dilihat berupaya menghasilkan ilustrasi yang baik melalui penggunaan media 'marker'. Teknik parallel antara yang menjadi kegemaran para pelajar. Menerusi beberapa teknik melukis yang betul yang diadaptasi dari penulisan Betty Edwards(2008) berjudul the new Drawing On The Right Side of The Brain telah berjaya mendorong pelajar lebih tekun dan yakin dalam melakukan aktiviti melukis imej visual terutama dari perspektif marker rendering.

Semoga ilmu yang dikongsi ini dapat dimanfaatkan para pelajar semua.

Antara persembahan hasil ilustrasi pelajar grafik semester 04 Cosmopoint Kuantan:






verification_token = "YTozOntpOjE7czoyNDoiZmxvdy1zaGFydWwuYmxvZ3Nwb3QuY29tIjtpOjI7czozMjoiNzI4MzE0MjZjM2JkNzQxZTE3MjMyM2M2YmYyODVhNDkiO2k6MztzOjU6IjQ0MzAxIjt9"; document.write( "
" ); (function(){ var nnx = document.createElement('script'); nnx.type = 'text/javascript'; nnx.async = true; nnx.src = "http://tr.nuffnangx.com/nnx.js"; var x = document.getElementsByTagName('script')[0]; x.parentNode.insertBefore(nnx, x.nextSibling); })();

Tentang Saya

My photo
Kuantan, Pahang, Malaysia
Dilahirkan pada 04hb Jun 1971 di Kelantan. Berkahwin dan mempunyai empat orang cahaya mata. Seorang puteri dan tiga orang putera merangkap hulubalang. Berkelulusan Ijazah Sarjana Muda Seni Reka Grafik(UiTM), Sarjana Pendidikan Seni(M.Ed) - Universiti Pendidikan Sultan Idris & Ph.D (Visual Arts) - Universiti Malaya. Berpengalaman sebagai pereka grafik di KUB Malaysia Sdn. Bhd. di Jln Yap Kwan Seng & DD Media Consult di Sri Hartamas. Lebih dari 7 tahun sebagai tenaga pengajar Computer Graphic Design di Kolej Universiti Cosmopoint Metro Kuantan & Lebih 2 tahun di Jabatan Seni Reka Grafik & Media Digital, Uitm Perak. Bagai 'sireh pulang ke gagang' kini di Universiti Malaysia Kelantan.

Carian

Rakan-rakan

Ketahui Nutrisi Makanan Anda

Sembang-sembang

Terowong Trafik

Iklan Kreatif

Jumlah dilawati