Model pengujian Torrance dikenali sebagai Torrance Tests of Creative Thinking(TTCT) diperkenalkan pada tahun 1966 dan mengalami penambahbaikkan sebanyak beberapa kali selepas itu. Menurut Torrance, model TTCT adalah bertujuan untuk:
i) Memahami kemampuan fikiran manusia dan sejauhmana ia berfungsi dan boleh berkembang.
ii) Mengenalpasti pusat minda yang efektif terhadap ciri-ciri yang berlainan dan tersendiri.
iii) Menyediakan petunjuk kepada program-program pemulihan dan phsyco terapi.
iv) Menilai kesannya terhadap program pendidikan, kebendaan, kurikulum dan program pengajaran.
v) Mengesan bakat dan potensi yang terpendam.
Model TTCT ini menyediakan dua bentuk pengujian ke atas kreativiti manusia iaitu menerusi pengujian berdasarkan visual/gambar(figural) dan pengujian berdasarkan perkataan(words). Pengujian menerusi visual dikategorikan kepada semua peringkat umur iaitu bermula dari usia lima tahun hingga ke peringkat umur dewasa. Seterusnya bagi pengujian menerusi perkataan pula, ianya dikategorikan kepada peringkat usia tujuh tahun hingga ke peringkat umur dewasa.
Di akhir pengujian, Torrance berpendapat bahawa TTCT berupaya membantu:
i) Para guru, pakar psikologi, penyelidik dan ibubapa dengan pantas dapat mengenalpasti terhadap keupayaan dan skil kreatif yang terpenting untuk dikembangkan.
ii) Membolehkan para guru, pakar psikologi, penyelidik dan ibubapa menyedari kekuatan pelajar terhadap pembelajaran kreatif dan penyelesaian masalah.
iii) Membolehkan para guru, pakar psikologi, penyelidik dan ibubapa mengenalpasti jurang atau batas yang menghalang keupayaan dan skil kreatif para pelajar.
iv) Menyediakan bentuk asas bagi perancangan aktiviti pembelajaran dan arahan.
v) Menyediakan satu prosedur asas secara umum bagi mencapai objektif pendidikan
Torrance tidak meletakkan pendekatannya ini sebagai satu titik noktah dalam mengukur tingkat kreativiiti. Mengabungkan pengujian lain samada Intelligence Quotien(IQ) dan model kreativiti lain seperti Model Kreativiti Alex Osborn, Haefele dan pelbagai lagi teori dan disertasi dapat menguatkan lagi keseimbangan kajian terhadap kreativiti manusia termasuklah kreativiti dikalangan kanak-kanak.
Rujukan:
Arnheim, R. (2004). Visual Thinking. California: University of California Press
Lowenfeld & Britain (1987). Creative and Mental Growth 8th Edition. New Jersey: Prentice-Hall Inc
Montessori, M. (1996). Dicovering of The Child. New York: Shocken Book
Torrance, EP (1988) "The Nature Of Creativity As Manifest In Its Testing," in
Sternberg, RJ (ed) The Nature of Creativity. Cambridge, England: Cambridge Univ. Press
Thursday, March 1, 2012
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Artikel Paling Dilawati
-
Beliau merupakan salah seorang daripada penyelidik dan pemikir akademik yang sangat terkenal di dunia. Berbagai kajian dan teori-teorinya da...
-
SUMBANG SARAN (BRAINSTORMING) DI BILIK SENI Bagi menggalakan dan merangsang pemikiran kreatif di kalangan pelajar, kaedah sumbangsaran boleh...
-
Pembentangan Kertas Seminar: PENDIDIKAN SENI DAN TEKNOLOGI Cabaran antara pendidikan seni visual dan teknologi ( ICT) Sharulnizam bin Ramli ...
-
Fokus: Teori kreativiti untuk dikongsikan bersama. KREATIVITI TAYLOR Calvin W. Taylor ialah seorang ahli psikologi yang memperkatakan tentan...
-
Di dalam keghairahan seseorang pendidik itu mendidik dan membimbing pelajar, terutamanya di dalam bidang pendidikan seni kadang kala akan wu...
-
Bagi menggalakkan dan merangsang pemikiran kreatif di kalangan para pelajar, terdapat beberapa kaedah telah dikenalpasti. Di antara kaedah-k...
-
Dewasa ini, amalan membaca dalam kalangan masyarakat di negara ini masih rendah malah di tahap yang membimbangkan. Secara purata, setiap rak...
-
Sehingga hari ini telah banyak kajian dan penyelidikan tentang ciri-ciri idea kreatif. Antara tokoh yang banyak menjalankan kajian terhadap ...
-
Menurut Arney(1987) dalam bukunya yang berjudul Malaysian BATIK: Creating New Traditions menjelaskan pembuatan batik Malaysia di abad 20 tel...
-
Feldman(1992) dalam bukunya Varieties Of Visual Experience menjelaskan seni wujud seiring dengan kesan sejarah dan ketamadunan manusia yang...
No comments:
Post a Comment