Sunday, September 29, 2013
Otak kiri turut ada kaitan dengan pengamatan terhadap simbol dan huruf. Manakala warna ada kaitan dengan tindakbalas otak kanan. Oleh itu, fungsi keduanya boleh berlaku serentak pada satu-satu masa tertentu.(Rujuk Buzan)
*Bacalah apa saja yang boleh membawa kebaikan untuk diri sendiri & orang lain Insya-Allah - sharul
Wednesday, September 25, 2013
Satu contoh teori kreativiti yang bagus bagi membentuk kerangka konsep penyelidikan( cth carta daripada penulisan PhD penulis). Bincang dengan penyelia anda. Teori kreativiti oleh Alex Osborn ini mempunyai tujuh tahap seperti tertera. Berbeza dengan Teori kreativiti Graham Wallas dan John W Haefele, tahap andaian merupakan tahap penambaikkan yang boleh disama ertikan dengan imaginasi. Jangan pandang rendah kepada imaginasi kerana imaginasi lebih hebat daripada pengetahuan. Rujuk Albert Einstein.
Tuesday, February 26, 2013
Dah bersawang bilik ni rupenya.........
2013 - Agak sibuk dengan pengumpulan data selama 6 bulan ini. Mengumpulkan data juga perlukan tindakan kreativiti khususnya dalam menganalisa data kualitatif dan kuantitatif berbentuk Kaedah Campuran Eksploratori. Kesahan data dan kebolehpercayaan data memerlukan sampel yang konsisten.
Batasan di lapangan tetap ada cuma kehadiran sampel-sampel ketika sesi penghasilan imej dalam pembelajaran seni tidak dapat dikawal. Rakaman video & foto sangat penting sebagai instrumen,
Kehadiran kanak-kanak setiap hari ada turun naik bilangannya dan ini bakal menerbitkan cadangan penyelesaian dalam penulisan penuh nanti untuk penyelidikan kreativiti bagi pengkaji lain di masa hadapan.
2013 - Agak sibuk dengan pengumpulan data selama 6 bulan ini. Mengumpulkan data juga perlukan tindakan kreativiti khususnya dalam menganalisa data kualitatif dan kuantitatif berbentuk Kaedah Campuran Eksploratori. Kesahan data dan kebolehpercayaan data memerlukan sampel yang konsisten.
Batasan di lapangan tetap ada cuma kehadiran sampel-sampel ketika sesi penghasilan imej dalam pembelajaran seni tidak dapat dikawal. Rakaman video & foto sangat penting sebagai instrumen,
Kehadiran kanak-kanak setiap hari ada turun naik bilangannya dan ini bakal menerbitkan cadangan penyelesaian dalam penulisan penuh nanti untuk penyelidikan kreativiti bagi pengkaji lain di masa hadapan.
Friday, July 20, 2012
Salam Ramadhan AL Kareem
Buat semua rakan muslimin dan muslimat,
Selamat menyambut bulan Ramadhan Al Kareem yang dirahmati. Semoga ibadat dan amalan-amalan kita diberkati dan lebih baik dari tahun-tahun sebelumnya. Sama-samalah kita perbanyakkkan zikir, beristifar dan berdoa serta memohon keampunan. Sesungguhnya Pencipta kita Maha Pemurah lagi Maha Pengampun!
Agak sibuk dengan penulisan dan mengutip serta analis data berdasarkan kaedah campuran - Jumpa di lain masa. InsyaAllah
Salam hormat,
sharul
Selamat menyambut bulan Ramadhan Al Kareem yang dirahmati. Semoga ibadat dan amalan-amalan kita diberkati dan lebih baik dari tahun-tahun sebelumnya. Sama-samalah kita perbanyakkkan zikir, beristifar dan berdoa serta memohon keampunan. Sesungguhnya Pencipta kita Maha Pemurah lagi Maha Pengampun!
Agak sibuk dengan penulisan dan mengutip serta analis data berdasarkan kaedah campuran - Jumpa di lain masa. InsyaAllah
Salam hormat,
sharul
Tuesday, June 12, 2012
Rubric satu kemestian?
Penggunaan Rubric dalam pendidikan khususnya terhadap suatu penilaian bagi hasil seni visual atau rekacipta bukanlah sesuatu yang baru. Namun ianya semakin digunapakai samada oleh para guru mahupun pelajar sendiri dalam menilai dan mengukur sesuatu tugasan yang akan diperhati/lakukan.
Dalam diam, Rubric telah menjadi semakin popular buat kalangan para pendidik sebagai satu mekanisme atau platfom untuk berkomunikasi terhadap jangkaan bagi suatu tugasan, memberi/mendapat maklum balas serta fokus terhadap kemajuan proses, kerja-kerja atau aktiviti seni para pelajar dan seterusnya memberi ukuran / kelas pada produk akhir.
Walaupun rata-rata pendidik cenderung untuk mentakrifkan perkatan Rubric dengan pelbagai maksud. Prof Heidi Goodrich Andrade mendefinisikannya sebagai suatu dokumen yang menjelaskan jangkaan bagi suatu penghuraian dengan menyenaraikan kriteria-kriteria, atau menerangkan tahap kualiti daripada tahap yang sangat tinggi kepada tahap kualiti yang paling rendah atau sebaliknya.
Rubric boleh berperanan sepertimana penilaian. Apabila Rubric digunakan sebagai sebahagian daripada formatif dan penilaian terhadap pendidikan yang berpusatkan pelajar maka ianya berpotensi untuk membolehkan para pelajar meningkatkan kefahaman dan kemahiran serta membuat pertimbangan yang boleh dipercayai berkenaan dengan kualiti hasil kerja mereka sendiri. Pelajar seharusnya dapat menggunakan Rubric sepertimana para guru menggunakan Rubric dalam usaha meletakkan standard/kelas atau tahap bagi kualiti persembahan dan seterusnya bagi mendapat maklum balas yang berterusan mengenai kemajuan bagi standard yang ingin dicapai.
Jika masih terdapat penilaian hasil atau proses tugasan para pelajar oleh para pendidik yang tidak menggunakan kaedah penilaian-penilaian yang spesifik sepertimana pendekatan Rubric contohnya, maka adalah malang terhadap halatuju dan kualiti pendidikan di negara kita!
Dalam diam, Rubric telah menjadi semakin popular buat kalangan para pendidik sebagai satu mekanisme atau platfom untuk berkomunikasi terhadap jangkaan bagi suatu tugasan, memberi/mendapat maklum balas serta fokus terhadap kemajuan proses, kerja-kerja atau aktiviti seni para pelajar dan seterusnya memberi ukuran / kelas pada produk akhir.
Walaupun rata-rata pendidik cenderung untuk mentakrifkan perkatan Rubric dengan pelbagai maksud. Prof Heidi Goodrich Andrade mendefinisikannya sebagai suatu dokumen yang menjelaskan jangkaan bagi suatu penghuraian dengan menyenaraikan kriteria-kriteria, atau menerangkan tahap kualiti daripada tahap yang sangat tinggi kepada tahap kualiti yang paling rendah atau sebaliknya.
Rubric boleh berperanan sepertimana penilaian. Apabila Rubric digunakan sebagai sebahagian daripada formatif dan penilaian terhadap pendidikan yang berpusatkan pelajar maka ianya berpotensi untuk membolehkan para pelajar meningkatkan kefahaman dan kemahiran serta membuat pertimbangan yang boleh dipercayai berkenaan dengan kualiti hasil kerja mereka sendiri. Pelajar seharusnya dapat menggunakan Rubric sepertimana para guru menggunakan Rubric dalam usaha meletakkan standard/kelas atau tahap bagi kualiti persembahan dan seterusnya bagi mendapat maklum balas yang berterusan mengenai kemajuan bagi standard yang ingin dicapai.
Jika masih terdapat penilaian hasil atau proses tugasan para pelajar oleh para pendidik yang tidak menggunakan kaedah penilaian-penilaian yang spesifik sepertimana pendekatan Rubric contohnya, maka adalah malang terhadap halatuju dan kualiti pendidikan di negara kita!
Thursday, May 31, 2012
UM ACHIEVED ITS BEST EVER POSITION IN THE QS ASIAN UNIVERSITY RANKINGS 2012 | ||
KUALA LUMPUR, 30 MAY 2012 – UNIVERSITY of Malaya (UM) reaffirmed its status as the premier university in Malaysia for the fourth year in a row, when it achieved its best ever position in the QS Asian University Rankings 2012, placing 35th overall and the first among all institutions of higher learning in Malaysia, according to the rankings released yesterday. UM extended its domination as the top university in Malaysia since 2009 when it moved up four places from 39th last year. Since the first QS Asian University Rankings was introduced four years ago, UM has seen a steady improvement in rankings, debuting at 39th before dropping to 42nd and then reverting to its position of 39th place in 2011. In this year’s Asian rankings revealed by QS, UM achieved an overall score of 71.4 out of a possible 100 and ranked fourth for inbound and outbound student exchange. It was also ranked number one in Malaysia for academic reputation, employer reputation and the aforementioned inbound student exchange. In terms of faculty areas, UM was ranked number one in Malaysia for all areas including Arts & Humanities, Engineering & Technology, Life Sciences & Medicine, and Social Sciences & Management with the exception of Natural Sciences which saw UM being ranked in second place. UM’s research values are further reflected by the number of citations received at 17,520. Overall UM produced a total of 9,161 papers from 2007-2011. “We are delighted and honoured by this year’s ranking as we have done our best to improve in all aspects, especially in the areas of inbound and outbound student exchange,” said Tan Sri Dr. Ghauth Jasmon, Vice-Chancellor of UM. “This ranking is the result of the outstanding work of our management, staff, students and efforts of our stakeholders and the Ministry of Higher Education in supporting our never-ending quest for excellence. “Furthermore this ranking justifies the emphasis by the university management on increasing the amount of journal papers and citations which saw a total of 9,161 journal papers produced from 2007 until last year. “In the overall picture, we are looking at the Asian rankings as the springboard to achieving our ultimate aim of being among the top 100 world ranked university by 2015,” he added. QS Asian University Rankings represents the most extensive study of Asian institutions ever conducted with almost 500 universities assessed and includes among other things responses to academic and employer surveys conducted by QS. | ||
Thursday, May 17, 2012
Apa kata Frank X Barron
Frank X. Barron dalam penulisannya menyatakan bahawa kreativiti merupakan
tindakbalas otak tanpa pengaruh sedar manusia yang melalui empat fasa utama iaitu
tanggapan yang muncul dalam fikiran(Conception) , masa yang rumit (Gestation),
idea yang muncul(Parturation) dan perkembangan awal dijana berterusan.
(Bringing up the baby). Model kreativiti Barron ini telah dikenali sebagai Pychcic
Creation Model. Barron juga berpandangan bahawa setiap manusia menjadi kreatif
apabila berfikir tanpa pengaruh sedar dan setiap sesuatu yang difikirkan akan
menerbitkan satu perasaan yang baharu dan berbeza. Beliau turut berpendapat
bahawa kreativiti manusia tidak terlalu bergantung kepada kecerdasan
IQ(Intelligence Quotient) yang dimiliki.
Seterusnya Frank Barron & David M. Harriongton mendefinisikan bahawa kreativiti merupakan penghasilan produk kepada kehidupan sosial masyarakat atau sesuatu yang diakui sebagai bernilai. Kreativiti juga adalah suatu proses yang menghasilkan pencapaian yang dikenalpasti bagi menyelesaikan masalah yang dilihat. Kreativiti biasanya memperlihatkan impak kepada kecantikan dan keanggunan tentang sesuatu produk atau sifat semulajadi. Seterusnya kreativiti dapat dibezakan di antara kreativiti sebagai pencapaian, kreativiti sebagai keupayaan dan kreativiti sebagai pembawaan atau sikap.
Rujukan: Jurnal
Juga belum terlambat rasanya untuk mengucapkan Selamat Hari Guru kepada semua pendidik!
Seterusnya Frank Barron & David M. Harriongton mendefinisikan bahawa kreativiti merupakan penghasilan produk kepada kehidupan sosial masyarakat atau sesuatu yang diakui sebagai bernilai. Kreativiti juga adalah suatu proses yang menghasilkan pencapaian yang dikenalpasti bagi menyelesaikan masalah yang dilihat. Kreativiti biasanya memperlihatkan impak kepada kecantikan dan keanggunan tentang sesuatu produk atau sifat semulajadi. Seterusnya kreativiti dapat dibezakan di antara kreativiti sebagai pencapaian, kreativiti sebagai keupayaan dan kreativiti sebagai pembawaan atau sikap.
Rujukan: Jurnal
Juga belum terlambat rasanya untuk mengucapkan Selamat Hari Guru kepada semua pendidik!
Subscribe to:
Posts (Atom)
Artikel Paling Dilawati
-
Beliau merupakan salah seorang daripada penyelidik dan pemikir akademik yang sangat terkenal di dunia. Berbagai kajian dan teori-teorinya da...
-
SUMBANG SARAN (BRAINSTORMING) DI BILIK SENI Bagi menggalakan dan merangsang pemikiran kreatif di kalangan pelajar, kaedah sumbangsaran boleh...
-
Pembentangan Kertas Seminar: PENDIDIKAN SENI DAN TEKNOLOGI Cabaran antara pendidikan seni visual dan teknologi ( ICT) Sharulnizam bin Ramli ...
-
Fokus: Teori kreativiti untuk dikongsikan bersama. KREATIVITI TAYLOR Calvin W. Taylor ialah seorang ahli psikologi yang memperkatakan tentan...
-
Di dalam keghairahan seseorang pendidik itu mendidik dan membimbing pelajar, terutamanya di dalam bidang pendidikan seni kadang kala akan wu...
-
Bagi menggalakkan dan merangsang pemikiran kreatif di kalangan para pelajar, terdapat beberapa kaedah telah dikenalpasti. Di antara kaedah-k...
-
Dewasa ini, amalan membaca dalam kalangan masyarakat di negara ini masih rendah malah di tahap yang membimbangkan. Secara purata, setiap rak...
-
Sehingga hari ini telah banyak kajian dan penyelidikan tentang ciri-ciri idea kreatif. Antara tokoh yang banyak menjalankan kajian terhadap ...
-
Menurut Arney(1987) dalam bukunya yang berjudul Malaysian BATIK: Creating New Traditions menjelaskan pembuatan batik Malaysia di abad 20 tel...
-
Feldman(1992) dalam bukunya Varieties Of Visual Experience menjelaskan seni wujud seiring dengan kesan sejarah dan ketamadunan manusia yang...